33e editie van de eindexamenshow

Terwijl afgelopen zondag de rode Radboud-truien van nieuwe studenten de boventoon voerden in Nijmegen, stond het bij de opening van de Marzee International Graduate Show juist bol van pas afgestudeerden. Voor het 33e jaar op rij presenteert Galerie Marzee het afstudeerwerk van jonge sieradenmakers van over de hele wereld: van Estland tot Zuid-Korea, van Portugal tot Australië, van de Verenigde Staten tot China.

Sinds 1986 biedt Galerie Marzee veelbelovende pas afgestudeerde sieradenmakers de kans om te exposeren in hun wereldwijd bekende galerie. Eens per jaar neemt het team van Marzee stapels portfolio’s van jonge kunstenaars onder de loep, om uiteindelijk tot een selectie te komen van zo’n 90 getalenteerde gelukkigen. Behoorlijk speciaal: hier in Nijmegen zie je dus het internationaal aanstormend sieradentalent. Elke sieradenopleiding heeft zo zijn eigen specialiteiten, de studenten van Trier University of Applied Sciences uit Idar-Oberstein in Duitsland staan bijvoorbeeld bekend om hun expertise met edelstenen.

Bijzondere materialen

Bij de tientallen tentoongestelde sieraden valt me vooral op hoe groot de diversiteit in de gebruikte materialen is en hoe innovatief de kunstenaars hiermee omgaan. Zo zie ik een ketting met een hanger van eierschaal waarin een foto is geprint, een broche van een tot een cilinder gevouwen platgewalste staalspons en een halssieraad dat vrijwel volledig van speelgoedautobanden is gemaakt. Naast een meer klassiek ogend halssieraad van albast en leer, ligt een hanger gemaakt met de moderne techniek UV printed resin (vloeibare hars, die door een 3D-printer op de gewenste plekken wordt belicht en door de blootstelling aan UV uithardt). De enorme expositie biedt dus meer dan genoeg afwisseling.

Kleine draagbare kunstwerkjes

De sieraden zijn niet enkel mooi om te dragen; het zijn ook kunstwerken op zich. Niet alleen vanwege het vakmanschap dat eruit spreekt, maar ook omdat achter elke ketting, broche of ring een artistieke gedachte schuilgaat. Bij alle sieraden is een kort artist statement te lezen. Een van mijn favorieten is het werk Break! van Kyjung Jin Kim: “This object will turn into jewellery in people’s hands. By breaking the object in two parts, the piece becomes wearable”. In een houten cilinder zit een ketting verborgen, die na de breuk de twee gebroken helften met elkaar verbindt: omhulsel en sieraad in één.

Kunst om aan te raken

Terwijl je in het museum gewend bent om je handen op je rug te houden, zijn de kunstsieraden hier juist bedoeld om aan te raken en bovenal te dragen. Kunstenaar en sieradenmaker Chloe Valorso (of ‘disco-sjamaan’, zoals ze zichzelf noemt), volgde op Bali een training voor sjamanisme. Nu past ze haar kennis van de heilzame werking van natuurlijke en dierlijke materialen toe in haar sieraden. Ze exposeert een prachtig halssieraad, gemaakt van de ruggenwervels van een slang. De slang staat voor haar symbool voor metamorfose en haar veranderende en groeiende identiteit als kunstenaar. “My pieces are amulets, empowering the wearer,” vertelt ze zelf. Haar sieraden zijn niet bedoeld om achter glas te liggen, de betekenis ervan wordt juist versterkt door ze te dragen.

Goede carrièrestart

Aangezien Galerie Marzee de grootste galerie voor moderne kunstsieraden ter wereld is (!), is het een hele eer om hier te exposeren. Bovendien winnen 12 studenten de Marzee Graduate Prize – wie heeft zijn werk het best uitgevoerd, wie heeft het meest originele concept, wie springt er boven het maaiveld uit? Tot slot organiseert Marzee de dag na de opening een symposium voor alle oud-studenten, waar zij hun werk aan elkaar presenteren. Ze kunnen veel van elkaar leren, gezien de diversiteit aan materialen, technieken en achterliggende concepten die in de tentoonstelling te zien zijn.

Ook de crème de la crème van de pas afgestudeerde sieradenmakers ontdekken? De Marzee International Graduate Show loopt t/m 30 oktober. Galerie Marzee is geopend op dinsdag t/m vrijdag van 10:00-18:00 en op zaterdag van 10:00-17:00. https://www.galeriemarzee.com/

Fotografie: Tycho van Dijk