Ommetje Goffert

(3,5 km)

Wie Ommetje Goffert loopt, ziet de mooiste plekjes van het park en leert meer over de aanleg en geschiedenis van het park.

Onderweg kom je langs:

Educatieve Natuurtuin
In de Educatieve Natuurtuin Goffert maken kinderen kennis met tien verschillende biotopen uit Nijmegen en omgeving. Van de drassige rivierklei in de Ooijpolder tot de droge Mookerheide. Loop rustig even binnen en bekijk de minilandschapjes.

Rosarium
Dit fraaie rosarium wordt onderhouden door Groenopleiding Werkenrode-Plurijn en leerlingen van de Marwindtschool. De rozentuin is een geliefde plaats om trouwfoto’s te maken.

Panoramabank
Na het slechten van de wallen zijn snel wijken gebouwd. Het zand dat daarbij vrij kwam is gebruikt voor deze heuvel. De monumentale bank is hier geplaatst ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de verfraaiïngsvereniging voor Nijmegen en omstreken.

Zomerverblijf
Toen dit zo…

Onderweg kom je langs:

Educatieve Natuurtuin

Rosarium

Panoramabank

Zomerverblijf
Toen dit zomerverblijf rond 1845 werd gebouwd, zag de omgeving er heel anders uit: hei, woeste grond, akkers en dennenbos. De naam Heydepark herinnert hieraan. In 1912 gebruikte de jonge Joris Ivens het landgoed als decor voor zijn eerste film ‘de Wigwam’.

Openluchttheater
Het grofste grind dat bij het graven van het stadion bovenkwam is gebruikt voor deze muur. Hierachter ligt het Openluchttheater van het park. De klassieke vorm van het theater en de klankvijver zorgen voor een goede akoestiek tot aan de verste van de 1200 zitplaatsen.

Goffertstadion
Duidelijk is te zien hoe het Goffertstadion in een kuil ligt. Tot 2000 lagen de tribunes tegen de hellingen aan en was het stadion een van de ongezelligste van Nederland. In het vernieuwde stadion zitten de bezoekers veel dichter op het veld. Onder de catacomben is het nieuwe supporterscafé De Schup geopend, dat in plaats kwam van supporterscafé Goffertzicht.

De Spade
‘De Bloedkuul’: dat is de bijnaam van het stadion. Honderden arbeiders verplaatsten in de jaren 30 zo’n 80.000 kubieke meter grond. Met de hand, want het was een werkverschaffingsproject. In 2006 werd ‘De Spade’ voor hen onthuld.

Kinderboerderij de Goffert
Kinderen en volwassenen uit heel Nijmegen komen naar kinderboerderij De Goffert. Mensen met een beperking nemen de verzorging van de dieren voor hun rekening.

Dit ga je zien

Eindpunt: Goffertweg

Beschrijving

Startpunt: Goffertweg
  • Je kunt het ommetje op ieder punt starten. We beginnen de wandeling met de rug naar restaurant De Go­ffertboerderij. Loop links richting de natuurtuin. Neem een kijkje in de natuurtuin of loop door over het sportveld. Ga links met het skatepark aan je rechterhand. Steek de weg over en loop schuin naar rechts.
  • Loop door het rosarium omhoog naar het prieel. Ga hier links en volg het pad langs een door architecten vormgegeven bijenhotel en de vijvers. Bij de Panoramabank heb je een mooi uitzicht over het park. Loop na het monument links naar beneden, ga over het bruggetje en dan rechts.
  • Steek het Konijnenpad over en loop langs de heg rechtdoor. Volg het pad om de wei heen en ga links het erf op (honden aan de lijn!). Loop voor de twee gebouwen van de boerderij langs en volg het pad langs het grasveld.
  • Steek het asfaltpad over. Via een smal paadje tussen de bomen kom je op een ander asfaltpad. Hier ga je rechts omhoog naar het openluchttheater. Loop rechts om het theater heen. Zodra je kan ga je een zandpaadje af tussen de bomen. Je komt op een kruising. Kies het enige onverharde pad en houd links aan tot je bij het stadion komt.
  • Loop rechts om het Go­ffertstadion heen. Met het gebouw De Eendracht aan je rechterhand ga je rechtdoor tot je bij het kunstwerk De Spade komt. Volg het pad rechtdoor en steek aan het eind de straat over.
  • Volg het pad met de Go­ffertweide aan je linkerhand en de kinderboerderij aan je rechterhand. Steek aan het eind van het pad de weg over en volg het smalspoor. Nadat je het smalspoor bent overgestoken kom je weer bij het startpunt.