Film: Proxima. IFFR Nijmegen

IFFR Nijmegen: een feestje voor filmliefhebbers

Een feestje voor filmliefhebbers in LUX, het eerste weekend van februari. Twee dagen lang met maar liefst zestien films van het International Film Festival Rotterdam (IFFR). In het centrum van Nijmegen! Met dit jaar veel films van vrouwelijke regisseurs. IntoNijmegen redacteur Luus Veeken was er zaterdag voor je bij. Lees hier haar indrukken, met foto's door Renske Bakker Schut.

Zeker, het vergt wat uithoudingsvermogen zo’n filmmarathon, maar voor de echte filmliefhebber is het een buitenkans. Zoveel pareltjes in één verrassend weekend. Je zakt weg in een gerieflijke stoel en een keur aan ontroerende, interessante, cinematografisch of verhaaltechnische boeiende films treft je oog. Kies je voor een passe-partout, dan krijg je een selectie te zien. Vind je vijf films op een dag te veel, dan kan je ook je kiezen voor losse films.

‘Let op het kapsel’

Iedere film wordt kort ingeleid door een ‘professionele filmfan’, zoals onze inleider zich voorstelde. Altijd fijn zo’n inleiding, vind ik, want je hoort wat meer over de achtergronden van een film, over de regisseur of de acteurs. Soms krijg je een aanwijzing waardoor je een film makkelijker kunt doorgronden. Zo wees de inleider ons bij een van de films op de tijdsprongen in het verhaal. Let je op het kapsel van de hoofdpersoon, het haar in een staartje of een wat korter kapsel, dan heb je zo’n tijdsprong door. Ik heb de volgende films gezien. Deze IFFR-films zijn later dit jaar in LUX te zien.

Adam

Een jonge vrouw zwerft door de nauwe straatjes van een Marokkaanse stad. Ze is ongehuwd zwanger en wanhopig op zoek naar werk en onderdak. Haar dorp is ze ontvlucht: een bastaardkind heeft daar geen leven. Ze vindt onderdak bij een weduwe met een achtjarig dochtertje.

Een juweeltje van een film. Prachtige beelden van de Marokkaanse samenleving, de nauwe straatjes, de kleurrijke markten. En binnenshuis de gedecoreerde tegeltjes, het bereiden van eten, kneden van deeg. Beide hoofdrolspeelsters ingetogen, het dochtertje ontwapenend spontaan. Maar het is niet louter mooifilmerij. Het lot van de twee vrouwen in de patriarchale Marokkaanse maatschappij laat je als kijker niet onberoerd.


Still uit de film Adam

A Girl Missing  

Thuiszorgmedewerker Ichiko zorgt in deze Japanse film voor de zieke grootmoeder van de familie Oisho en geeft de twee dochters bijles. Dan verdwijnt de jongste dochter plotseling. Na een week komt ze weer boven water. Er zijn sterke aanwijzingen dat een familielid van Ichiko de hand heeft gehad in haar verdwijning. Het komt daardoor tot een breuk tussen Ichiko en de familie Oisho.

Invoelbare schets van het leven in een Japanse voorstad. Intrigerende, maar wat verwarrende film, waarbij je als kijker door de sprongen in de tijd voortdurend moet blijven opletten. Een film waar je na afloop nog wel even over nadenkt.

Proxima

De Franse astronaute Sarah, alleenstaande moede van een achtjarige dochter, is geselecteerd voor een ruimtemissie die een jaar gaat duren. Ze krijgt te maken met intensieve voorbereidingen, uitputtende trainingen en seksime. Ze heeft veel schuldgevoel naar haar dochter, die ze zo lang moet achterlaten om haar ambities waar te maken.

De film is opgenomen op echte trainingslocaties in Europa, Rusland en Kazachstan. Soms heb je als kijker het gevoel dat je naar een documentaire kijkt, zo realistisch oogt het. Tegelijkertijd kijk je naar een indringend familiedrama. Dat het voor de astronaute hartverscheurend is om haar dochtertje zo lang achter te moeten laten, maakt de film heel invoelbaar. Prachtig spel van Eva Green als Sarah. Het dochtertje speelt de sterren van de hemel, zo naturel, zo werkelijk.

Les Misérables

Een politieagent komt terecht bij een anti-misdaadbrigade in een Parijse banlieue. Samen met twee door de wol geverfde agenten probeert hij er de orde in te bewaren. Er zijn verschillende bendes actief, die elkaar naar het leven staan. Wanneer de brigade bij een interventie de controle dreigt te verliezen worden ze met een drone gefilmd. En die acties kunnen het daglicht niet verdragen. Het is het startpunt van een felle strijd tussen de agenten en de jongeren in de buurt.

Dat het er in de Franse banlieues niet altijd zachtzinnig toegaat wisten we natuurlijk wel. En dat de verschillende bevolkingsgroepen elkaar zo nu en dan naar het leven staan is ook bekend. Wat onthutsend is is dat agenten die tot taak hebben de lieve vrede te bewaren, daarbij zo gemakkelijk over de schreef gaan. Ontluisterd. Maar er zit ook veel humor in de film. Rauwe humor, dat dan weer wel.

 

Headerfoto: Still uit de film Proxima

Dit vind je misschien ook leuk