Christian Zacharias

Meesterpianist Christian Zacharias is al sinds de jaren '70 actief op de internationale concertpodia. Na talloze concerten, vele plaatopnames en samenwerkingen met grote muzikale partners als het Alban Berg Quartet en violist Frank Peter Zimmermann neemt hij nu afscheid van zijn publiek. Een laatste kans om deze elegante pianist live aan het werk te horen in een programma dat hem op het lijf geschreven is.

Zacharias, die ook dirigent is, kan als geen ander verhalen vertellen met muziek. Nog altijd vingervlug speelt hij met klank en sfeer. Hij brengt een elegant en gevarieerd programma met bekende stukken van Scarlatti, Haydn en Schubert, maar ook met minder vaak gehoorde van Couperin en Poulenc. Barokke, romantische en twintigste-eeuwse composities wisselen elkaar dus af.

Het concert begint in…

Meesterpianist Christian Zacharias is al sinds de jaren '70 actief op de internationale concertpodia. Na talloze concerten, vele plaatopnames en samenwerkingen met grote muzikale partners als het Alban Berg Quartet en violist Frank Peter Zimmermann neemt hij nu afscheid van zijn publiek. Een laatste kans om deze elegante pianist live aan het werk te horen in een programma dat hem op het lijf geschreven is.

Zacharias, die ook dirigent is, kan als geen ander verhalen vertellen met muziek. Nog altijd vingervlug speelt hij met klank en sfeer. Hij brengt een elegant en gevarieerd programma met bekende stukken van Scarlatti, Haydn en Schubert, maar ook met minder vaak gehoorde van Couperin en Poulenc. Barokke, romantische en twintigste-eeuwse composities wisselen elkaar dus af.

Het concert begint in de romantiek met enkele muzikale momenten van Franz Schubert (1797–1828). De Pianosonate van Joseph Haydn (1732–1809) brengt het publiek nog wat verder terug in de tijd: hij ontwikkelde zich van een laat-barokke componist, die vastzat aan strakke vormschema’s, tot een vrije en vroeg-romantische meester. Met François Couperin (1631–1708) belandt het programma weer echt in de barok, de periode waarin ook Domenico Scarlatti (1685–1757) componeerde. Zacharias daagt zichzelf vervolgens uit met stukken van Francis Poulenc (1899–1963), van wie hij niet eerder muziek opnam. Hij blijft dus zoeken naar nieuwe verhalen om te vertellen. Het is alsof de meesterpianist zegt misschien wel te zullen stoppen met concerteren, maar zeker niet met musiceren. Zijn keuze om de avond te eindigen met Mélancolie van Francis Poulenc zal geen toevallige zijn. Met een onvervuld verlangen naar méér – meer verhalen en meer muziek – sluit Zacharias in Nijmegen de avond af.

Contact

Concertgebouw De Vereeniging
De Vereeniging Café-Restaurant
Keizer Karelplein 2 d
6511 NC Nijmegen
Plan je route

vanaf jouw locatie

Koop je tickets

Openingstijden

  • Woensdag 25 september 2024 om 20.15 uur

Hier vind je ons