Ommetje Weezenhof

(3,8 km)

Dassen, vogels en veel groen. Ommetje Weezenhof is een afwisselende wandeling langs bijzondere huizen, beelden, speelplekken en vooral veel bomen. Het complete ommetje is 3,8 kilometer lang.

Onderweg kom je langs:

Informatiebord Weezenhof
Het informatiebord, een Oranjefondscadeau, dat ontworpen is door grafisch kunstenares Montse Hernandez i Sala, laat zien hoe het stratenpatroon van Weezenhof is opgebouwd en kan dienen als wegwijzer.

Sculptuur
‘Omtrent de Kievit’ (1978) is een sculptuur van Ben van Pinxteren (1933-2006). Het beeld laat een vogel zien die laag over het land scheert. De  sculptuur is recentelijk schoongemaakt, waardoor de roze en grijze aderen van het Portugees marmer weer goed te zien zijn. De sporen van de puntbeitel zijn duidelijk te herkennen.

Iepenlaan
De statige iepenlaan loopt i…

Onderweg kom je langs:

Informatiebord Weezenhof

Sculptuur

Iepenlaan
De statige iepenlaan loopt in een hoefijzervorm door de wijk. De bomen hebben al jaren last van de iepenspintkever, die een schadelijke schimmel verspreidt. Als reactie sluit de boom geïnfecteerde vaten af, waarna de watertoevoer stagneert en de boom tak voor tak afsterft.

Betonfabriek De Hamer
Betonfabriek De Hamer is in 1938 opgericht toen na het uitgraven van het kanaal grote bergen zand en grint achterbleven. Samen met cement en
water maakt het bedrijf hier betonnen putten en buizen van. Per dag produceert De Hamer zo’n 300 buizen die in diameter variëren van 30 tot 320 cm.

Hatertse Broek
Het eikenbos Hatertse Broek, beter bekend als Vogel(en)zang, is tussen 1870 en 1890 aangeplant. De vele dode en kwijnende oude eiken trekken veel organismen aan, die weer voedsel leveren aan zo’n 60 vogelsoorten. Ook de das en de vos voelen zich hier thuis en kunnen via tunnels onder de A73 de Overasseltse Vennen bereiken.

Vijver
Samen met de andere vijvers dient deze vijver als buffer voor het regenwater in de Weezenhof. Maar de vijver is ook van grote ecologische waarde. De rietoevers zorgen voor een schuil- en leefgebied voor vissen en amfibieën en de vogels uit het aangrenzende bos komen graag op bezoek.

Huis Victor Litschka
Dit huis is in 1975 gebouwd onder architectuur van Victor Litschka. Het bestaat uit acht even grote vierkanten rond een vierkante zitkuil. Elk vierkant ligt 60 centimeter hoger dan het vorige. Alle ruimtes lopen in elkaar over, behalve meterkast en sanitair. Alle licht komt van het glazen schaaldak.

Dit ga je zien

Startpunt: Weezenhof
Eindpunt: Weezenhof

Beschrijving

Startpunt: Weezenhof
6536 Nijmegen
  • Je kunt het ommetje op ieder punt starten. We beginnen de beschrijving bij de bushalte aan de 54e straat. Loop rechts van het kunstwerk het paadje omhoog. Vervolg je weg langs het sportveld. Blijf rechtdoorv lopen. Op het volgende veld heeft vroeger een boerderij gestaan. Neem het eerste paadje rechts en meteen het eerste paadje links. Steek over bij de drempel en ga aan de overkant rechtsaf. Loop verder tussen de iepen.
  • Steek over en neem de tweede straat links net na het grasveldje rechts van je. Blijf deze weg volgen tot voorbij de hondenuitlaatplaats. Volg het paadje rechts het bos in. Voorbij de scouting ga je scherp rechts. Met de beton-fabriek aan je linkerhand loop je verder. Blijf dit pad door het bos ongeveer een kilometer volgen tot aan het hek. Ga daar rechts en aan het einde weer rechts. Neem nu het eerste paadje links. Aan dit pad ligt aan je linkerhand een Japanse tuin. Volg dit pad langs de vijver. Voorbij de laatste huizenrij loop je links de 37e straat in. Om de route in te korten, ga je weer rechts en na 100 meter rechts het asfaltpaadje op. Ga meteen links om het speelveld met blauwe doelen. Zie verder laatste stukje
    van de routebeschrijving.
  • Voorbij de laatste rij woningen langs de vijver ga je links de 37e straat in. Bij huisnummer 37-20 loop je rechts de brandgang in. Neem de eerste links en de tweede rechts,
    dan weer rechts en weer linksaf (om de waterspeelplek) naar de speeltuin. Daar ga je eerst rechts en dan linksaf tot aan de 35e straat. Volg het trottoir naar rechts. Steek
    de weg over, ga links en steek bij de drempel weer over. Rechtsachter in de hoek van het pleintje, staat een bijzondere woning. Steek weer over via de drempel, ga rechts
    en weer links. Volg deze weg en neem na de bocht de eerste rechts. Volg deze weg tot je bij een veld komt met twee blauwe doelen. Houd links aan en loop links om het veldje.
  • Ga links langs de schutting en blijf achter deze huizen langs lopen. Rechts kun je via de stoep naar de bushalte lopen. Hier vind je het kunstwerk ‘Omtrent de Kievit’.