Ommetje Brakkenstein

(4,5 km)

Bosjes en bossen. Dit ommetje leidt je langs de mooiste plekjes van Brakkenstein. Bosjes, bossen en monumenten met elk een eigen geschiedenis. Het complete ommetje is 4,5 kilometer lang.

Onderweg kom je langs:

Landgoed De Driehuizen
Landgoed De Driehuizen wordt al in 1708 vermeld. Lange tijd stonden er drie boerderijen, vandaar de naam. Het landhuis raakte eind vorige eeuw ernstig in verval, maar is inmiddels goed erestaureerd. Aan de bogen in de zijmuren zie je waar vroeger de stallen waren.

Eiken aan de Gerardsweg
Op de Gerardsweg ziet u een serie bijzonder slanke eiken. Deze kloon van de zomereik kan zo’n 15 meter hoog worden zonder dat de kroon breder wordt dan een meter of drie. In de winter blijven de verdorde bladeren van deze eik lang zitten waardoor de bomen nooit kaal zijn.

Bosje van Vroom
Het Bos…

Onderweg kom je langs:

Landgoed De Driehuizen

Eiken aan de Gerardsweg

Bosje van Vroom
Het Bosje van Vroom was vroeger deel van landgoed Haselünne, genoemd naar de geboorteplaats van de broers Anton en Nico Dreesmann. Inderdaad: van V&D. Via verschillende huwelijken kwam
Haselünne in handen van de familie Vroom.

Pompstation
Bijna al het drinkwater in Nijmegen komt via dit pompstation bij de gebruikers. Het water zit 20 tot 60 meter diep en zit soms al duizenden jaren in de grond van Heumensoord vóór het hier wordt opgepompt. In de grote blauwe filterketels wordt het gezuiverd en daarna gaat het de waterleiding in.

Heumensoord
Heumensoord is het grootste aaneengesloten natuurgebied van het Rijk van Nijmegen. Je kunt er kilometers wandelen zonder een weg te kruisen. Ongeveer 200 jaar geleden werd het gebied bebost. Tot die tijd was het een groot heidegebied.

De Driehuizen
De akkers en bossen van landgoed De Driehuizen vormen een belangrijke verbinding tussen Park Brakkenstein en Heumensoord. Eind vorige eeuw werden onder veel protest de hockeyvelden en de nieuwbouw van de Parkzoom aangelegd. Een plan voor een atletiekbaan redde het net niet.

Uitzicht stuwwal
Vanaf het open gebied voor de sportvelden heb je een bijzonder uitzicht op de Nijmeegse stuwwal. Deze heuvelrug is ontstaan toen dikke ijs tongen zand, klei en steen voor zich uit schoven in de voorlaatste ijstijd, zo’n 150.000 jaar geleden.

Stalgebouw
Het stalgebouw in Park Brakkenstein is een rijksmonument. Het is gebouwd in 1916 en heeft de vorm van een U. Aan weerszijden van de poort bevinden zich drie stallen. De noordvleugel was oorspronkelijk in gebruik als onder andere koetshuis, tuigkamer en hooizolder, maar is nu een woonhuis. De zuidvleugel werd in 1976 door een brand verwoest, maar is weer in oude staat hersteld. De
stoeterij en het landgoed zijn eigendom van de universiteit.

Dit ga je zien

Startpunt: Driehuizerweg 285
Eindpunt: Driehuizerweg 285

Beschrijving

Startpunt: Driehuizerweg 285
6525 PL Nijmegen
  • Je kunt het ommetje op ieder punt starten. We beginnen onze beschrijving met de rug naar de ingang van Landgoed Brakkenstein. Loop schuin naar rechts naar de uitgang van het park. Volg de Driehuizerweg, steek de d’Almarasweg over en loop rechtdoor tot je bij landhuis De Drie Huizen komt. Steek over en ga de Gerardsweg in.
  • Steek bij het zebrapad de Heyendaalseweg over en volg de Heyendaalseweg naar links. Ga de eerste rechts: de Kanunnik Faberstraat en loop deze helemaal uit. Ga dan rechts en de eerste straat weer links.
  • Na de flats ga je links het zandpad in. Volg het pad door het Bosje van Vroom en ga aan het einde rechts. Aan het eind van het bosje ga je links de Baljuwstraat in en dan aan het eind rechts. Ga na de sportvelden links over het zandpad en dan meteen weer links, het brede pad het bos in. Volg het pad langs het waterpompstation. Steek na de slagboom voorzichtig de weg over.
  • Ga schuin links via een smal pad het bos in. Blijf het pad parallel aan de Scheidingsweg volgen. Dus: op de eerste driesprong links houden, op de tweede driesprong het smalle paadje links laten liggen, op de viersprong rechtdoor, over het smalle pad het veldje over en na de kruising met het brede pad rechts houden op de splitsing. Je komt uit op een asfaltweg: de Beukenlaan. Hier ga je links.
  • Steek de Scheidingsweg weer over en volg de Driehuizerweg over het zandpad. Bij de slagboom ga je rechts het bos van landgoed De Driehuizen in. Volg het pad, ook voorbij het grasveldje aan je linkerhand. Circa 20 meter na het grasveldje kun je links een pad in. Vervolg het pad door het veld.
  • Loop richting sportvelden over de Parkzoom. Steek de grote weg over en blijf rechtdoor lopen. Je passeert een slagboom en ziet dan rechts de stoeterij. Het pad naar links brengt je terug op het beginpunt.