Ommetje Altrade

(3,5 km)

Deze wandeling gaat door het kloppende hart van Nijmegen-Oost. Altrade is een wijk vol sfeervolle straten, gezellige kroegjes en karakteristieke gebouwen.

Onderweg kom je langs:

Maria Geboortekerk
Dankzij de ligging op de stuwwal is de Maria Geboortekerk al van ver te zien. Dit gebouw uit het begin van de 20e eeuw is een mooi voorbeeld van een neogotische kruisbasiliek. Als je naar binnen gaat moet je vooral eens letten op de oorspronkelijke tegelvloeren, de neogotische kruisweg uit de periode 1905-1911 en het edelsmeedwerk uit het atelier van de gebroeders Arens te Nijmegen.

Vrouwenschool
De woonwerkruimtes van de Vrouwenschool hebben tot doel de zelfontplooiing van vrouwen te bevorderen. Daarmee wortelt de vereniging duidelijk in de Nijmeegse feministische beweging van de jaren 70. Het gebouw is een oud
Dominicanessenklooster waaraan ook de straatnaam nog herinnert.\

Vroege volkswoningbouw
Als goed…

Onderweg kom je langs:

Maria Geboortekerk

Vrouwenschool
Dominicanessenklooster waaraan ook de straatnaam nog herinnert.\

Vroege volkswoningbouw
Als goed voorbeeld van vroege volkswoningbouw zijn huisnummers 1 tot en met 39 opgenomen in het monumentenregister. Deze woningwetwoningen stammen uit 1921. In het midden is een ornament te zien met de naam
woningbouwvereniging “Huis en Hof”.

Café Jos
Na jaren achtereen in de top 3 geëindigd te zijn, was het in 2009 zo ver: Café Jos werd uitgeroepen tot het beste café van Nederland. En dat kwam niet alleen door de meer dan 100 bieren en whisky’s die het café schenkt.

Stadspark
Midden in het hart van oost lag jaren een gezellig en sfeervol zwembad. Het was een ontmoetingsplek in de wijk, waar vele hechte vriendschappen ontstonden. Wijkbewoners gebruikten de gewelven onder het bad in de oorlog als schuilkelder. Toen de gemeente besloot om een nieuw bad aan de rand van Nijmegen te bouwen, voerden omwonenden actie om woningbouw te voorkomen. Mede daardoor kunnen buurtbewoners nu genieten van een groene parel.

Julianapark
Het Julianapark is aangelegd in 1926. Tot 1880 hoorde het bij Fort Kijk in de Pot, een onderdeel van de verdedigingswal rond Nijmegen. Het kerkhof in het midden is het laatste restant van het oorspronkelijk terrein. In het park staan twee herinneringsbomen: de Julianaboom die herinnert aan de troonsbestijging van prinses Juliana in 1948 en de Beatrixboom die in 1993 is geplant ter ere van de viering van het 12½-jarig jubileum van de koningin.

Arbeiderswoningen
Tijdens de grootschalige renovatie van 2007 stonden alleen de monumentale gevels van deze arbeiderswoningen uit 1895 nog overeind. Achter de gevels zijn compleet nieuwe woningen neergezet. Ze kunnen nog minstens 50 jaar mee.

Begraafplaats Daalseweg
Na de Tweede Wereldoorlog is deze begraafplaats uit 1885 bijna een halve eeuw gesloten geweest. Een grondige renovatie zorgde ervoor dat de originele smeedijzeren hekken vanaf 1995 weer open konden en de begraafplaats weer in gebruik kon worden genomen. Inmiddels is deze rustplaats van vele bekende en onbekende Nijmegenaren tot rijksmonument uitgeroepen.

Dit ga je zien

Startpunt: Wijkcentrum Daalsehof
Daalsehof 2
6521 GT Nijmegen
  • Je kunt het ommetje op ieder punt starten. We beginnen de beschrijving met onze rug naar het wijkcentrum Daalsehof . Ga naar links, de trapjes af richting de Mariageboortekerk. Ga links, rechts en weer rechts. Je staat nu aan de voorkant van de kerk. Vervolg je weg en ga rechts de Dominicanenstraat in.
  • Voorbij de Vrouwenschool ga je links de Sint Geertruidestraat in. Steek schuin over naar de Ruisdaelstraat. Ga met de bocht mee naar rechts en de volgende bocht naar links: Hobbemastraat. Steek over en ga de Rembrandtstraat in. Na nummer 44 ga je rechts de Jozef Israëlsstraat in. Steek voorzichtig de Daalseweg over.
  • Na Café Jos ga je rechts en dan de eerste weer links. Steek aan het eind van de straat over, ga links, dan rechts. Aan het eind van de Bachstraat ga je rechts de Groesbeeksedwarsweg in. Op de viersprong ga je links de Fort Kijk in de Potstraat in.
  • Steek over bij het stoplicht en loop rechts om de speeltoestellen heen door het parkje. Vervolg je weg door de Van Gentstraat. Volg een paar meter het fietspad naar rechts en ga dan links via het onverharde pad het Julianapark in. U loopt het park driekwart rond en komt weer op het fietspad van het Athlonepad. Ga links en steek de Prins Bernhardstraat over.
  • Houd links aan en kijk even rechts de straat in op de kruising Stenenkruisstraat/Singendonckstraat. Ga bij het daaropvolgende kruispunt rechts de Waldeck Pyrmontsingel in. Het moestuintje waar je langs loopt is een burgerinitiatief. Ga aan het eind van de straat rechts de Daalseweg in. Pak de eerste straat rechts (Groesbeeksedwarsweg). Volg de Groesbeeksedwarsweg tot je weer op de viersprong komt en ga links. Voorbij het speeltuintje aan je rechterhand kun je de oude begraafplaats op. Steek daarna de Daalseweg over en ga links. Ga na ongeveer 100 meter rechts de Poeyenstraat in. Je bent weer op het startpunt van de route.