Best Of The Fest 2018: Cultureel Verantwoord Bingewatchen

Het is koud, het einde van de winter is nog niet in zicht en de glans van het nieuwe jaar is er alweer af. Het is verleidelijk om met een dekentje op de bank te hangen en de zoveelste serie aan te zetten. LUX bood afgelopen weekend een fijn alternatief dat daar niet bijzonder veel van afwijkt. De grootste filmliefhebbers verzamelen zich tijdens het eerste weekend van februari om cultureel verantwoord te bingewatchen bij Best of the Fest. Twee dagen lang kunnen ze genieten van de beste films van het IFFR (International Film Festival Rotterdam).

12 uur durende marathonsessie

Voor de echte die-hards is er een passe-partout ticket, waarmee in een halve etmaal vijf films gezien kunnen worden. Een lange zit waarbij alle plas- en snackpauzes goed moeten worden gepland, dus. Na drie films is er een iets langere pauze zodat er gegeten kan worden en men met een volle buik van film vier en vijf kan kijken. Net voor film vier worden er gelukkig hulptroepen ingeschakeld en is er een gezamenlijke binge-yogasessie, waarbij de bezoekers op de bioscoopstoelen even tot zichzelf kunnen komen.

Gevarieerd programma

Waarom zou je jezelf dit aandoen? Nou, omdat alle films steengoed zijn en voor het allereerst vertoond worden. De verwachtingen zijn vooral hooggespannen rondom The Shape of Water, De nieuwste film van Guillermo del Toro, die voor 13 Oscars is genomineerd. Een absurdistisch sprookje met prachtige beelden en een romantisch verhaal. Hiermee is het direct ook een uitzondering, want de andere vier films gaan over de rauwe werkelijkheid. Zoals The Florida Project, waarin midden in de pastelkleurige ellende van een Amerikaans motel in de schaduw van Disneyland, Moonee opgroeit. In haar wereld van de eindeloze zomervakantie vol kattenkwaad ziet ze niet hoe haar moeder langzaam afglijdt. De visueel aantrekkelijke beelden in combinatie met de schrijnende ellende vormen een combinatie die je niet snel vergeet.

Rauwe realiteit

Rauwe realiteit is er ook in The Insult, over een conflict tussen een Christen en een Palestijn in Beiroet. De woede en frustratie van de maatschappij is hierin heel voelbaar gemaakt. Die frustratie komt ook terug in The Rider, waarin een jongen beetje bij beetje zijn droom om rodeorijder te worden moet opgeven, en zijn leven opnieuw vorm moet geven. In de film Beast wordt gespeeld met onze verwachtingen en opvattingen van goed en kwaad.

Alle facetten van menselijkheid

12 uur lang in een filmhuis zitten is een beleving. Na afloop is het tijd voor reflectie: wat leer je van een hele dag film kijken? Wat neem je mee? De vertoonde films tonen vooral de kracht van verhalen en de vele kanten van menselijkheid.

Zelf ook zin gekregen om naar Lux te gaan? Op 14 februari wordt de documentaire The End of Fear vertoond, waarin het kunstwerk Who’s afraid of Red, Yellow and Blue III een grote rol speelt. Ook zullen een aantal van de genoemde films de komende maanden nog vertoond worden.