IDFA – Cow

Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

For English, see below. 

Ze is nog maar net bevallen, de koe Luma. De vruchtzak bungelt nog leeg tussen haar poten. Maar hop, daar gaat ze alweer de melkmachine in. Ondertussen geeft de boer haar jonge kalf, buiten haar zicht, melk uit een fles.


Net als Victor Kossakovsky’s varkensdocumentaire Gunda (2020) maakt Cow statements zonder statements te maken. Andrea Arnold toont het leven van de melkkoe, dat een aaneenschakeling is van inseminatie, baren, gemolken worden, enzovoorts. De camera zit haar zo dicht op de koeienhuid dat Luma de cameravrouw af en toe ondersteboven loopt.

Het resultaat is intens ontroerend. De individu…

For English, see below. 

Ze is nog maar net bevallen, de koe Luma. De vruchtzak bungelt nog leeg tussen haar poten. Maar hop, daar gaat ze alweer de melkmachine in. Ondertussen geeft de boer haar jonge kalf, buiten haar zicht, melk uit een fles.


Net als Victor Kossakovsky’s varkensdocumentaire Gunda (2020) maakt Cow statements zonder statements te maken. Andrea Arnold toont het leven van de melkkoe, dat een aaneenschakeling is van inseminatie, baren, gemolken worden, enzovoorts. De camera zit haar zo dicht op de koeienhuid dat Luma de cameravrouw af en toe ondersteboven loopt.

Het resultaat is intens ontroerend. De individuele mens is hier niet de slechterik maar het systeem. Arnold onderstreept dat wat hier als een object door een afstompende routine wordt gejaagd een levend wezen is. Een wezen dat haar pasgeboren kalveren liefdevol schoonlikt. Dat geliefkoosd wordt door een stier. Dat in een weiland kan genieten van de zonsondergang. En dat je via de camera aankijkt en contact maakt. Haar ogen zijn onvergetelijk.

IDFA is weer terug in de theaters! De mooiste documentaires zie je niet alleen tijdens het festival van 17 t/m 28 november in Amsterdam, maar ook in filmtheaters door heel Nederland. IDFA Extended biedt je het beste van de documentaire cinema bij jou in de buurt. Iedere filmvertoning heeft een korte inleiding.


Luma has only just given birth, and the amniotic sac is still dangling between the cow’s legs. But there she goes, into the milking machine again. Meanwhile, out of Luma’s sight, the farmer feeds her young calf from a bottle.


Like Gunda (2020), Victor Kossakovsky’s documentary about pigs, Cow makes a statement without making a statement. In this, her first documentary, Andrea Arnold simply chronicles events. She presents the life of a dairy cow: a succession of inseminations, births, milkings, and so on. At times the camera gets up so close that it looks like Luma is going to trample the camera operator underfoot.

The resulting film is intensely moving. Here, it’s not the individual human that’s the villain, but the system. Arnold foregrounds the fact that this “object” being channeled through a numbing routine is a living being—a being who lovingly licks clean her newborn calves, who is tenderly nuzzled by a bull, who can enjoy the sunset from her pasture. A being who can look at you through the lens and make contact. Her eyes are unforgettable.

Prijzen

  • € 10,00

Kenmerken

Hier vind je ons