Fijnbesnaarde Stemmen

Hollands Collectief zingt nieuwe muziek van Nederlandse componisten met gitarist Stefan Gerritsen

"Voor de bezetting koor en gitaar is nog weinig muziek geschreven, terwijl deze combinatie toch juist zeer fraai is. Stefan Gerritsen en Hollands Collectief brengen hierin verandering: ze gaven fameuze Nederlandse componisten de opdracht om te schrijven voor deze bezetting. In dit concert kunt u het resultaat beluisteren, met maar liefst drie wereldpremières!
Vele klanken en kleuren komen bij elkaar: van de oude grootmeester Josquin Desprez, die 500 jaar geleden overleed, tot gerenommeerde hedendaagse componisten. Reeds eerder schreven Daan Manneke en Rijndert van Woudenberg voor Hollands Collectief en Stefan Gerritsen, uitgevoerd in het Orgelpark Amsterdam.

Bekijk hier een voorproefje

PROGRAMMA:

1. Mille regretz
koor a cappella, Josquin Desprez (c. 1450-1521)

2. Mille regretz
31-toonsgitaar, Luys de Narvaez (ca. 1500-ca. 1560)

3. WERELDPREMIÈRE: You cannot travel within and stand still without
koor, gitaar en kristallen glazen, Rijndert van Woudenberg (1967)

4. WERE…

"Voor de bezetting koor en gitaar is nog weinig muziek geschreven, terwijl deze combinatie toch juist zeer fraai is. Stefan Gerritsen en Hollands Collectief brengen hierin verandering: ze gaven fameuze Nederlandse componisten de opdracht om te schrijven voor deze bezetting. In dit concert kunt u het resultaat beluisteren, met maar liefst drie wereldpremières!
Vele klanken en kleuren komen bij elkaar: van de oude grootmeester Josquin Desprez, die 500 jaar geleden overleed, tot gerenommeerde hedendaagse componisten. Reeds eerder schreven Daan Manneke en Rijndert van Woudenberg voor Hollands Collectief en Stefan Gerritsen, uitgevoerd in het Orgelpark Amsterdam.

Bekijk hier een voorproefje

PROGRAMMA:

1. Mille regretz
koor a cappella, Josquin Desprez (c. 1450-1521)

2. Mille regretz
31-toonsgitaar, Luys de Narvaez (ca. 1500-ca. 1560)

3. WERELDPREMIÈRE: You cannot travel within and stand still without
koor, gitaar en kristallen glazen, Rijndert van Woudenberg (1967)

4. WERELDPREMIÈRE (geschreven in 1985): Preambolo, Aria e Posludio sopra un canto medievale flammingo
gitaar solo, Henk Badings (1907-1987)

5. Signum magnum (2020)
koor a cappella, Hans Leenders (1965)

6. Mis-en-scène (2019)
koor en gitaar, Daan Manneke (1939)

7. Absalon fili mi
koor a cappella, Josquin Desprez (c.1450-1521) of Pierre de la Rue (1452-1518)

8. WERELDPREMIÈRE: Lux Aeterna
koor en elektrische gitaar Aart Strootman (1987)

Programmatoelichting:

Mille regretz is een intiem afscheidslied van een geliefde; een zeer aansprekende compositie van Josquin Desprez.
Componist en gitarist Rijndert van Woudenberg mengt Oosterse met Westerse elementen. De zangers zingen en drummen tegelijk, als oosterse troubadours die hun verhaal willen doen. Later mengen de stemmen zich met kristallen glazen, een magisch effect.
Een rustpunt is het prachtige Signum magnum van Hans Leenders. Daarna verspreiden de zangers zich in de ruimte voor Mis-en-scène van Daan Manneke. Uit elke hoek van de zaal klinkt een zangstem. Zij verbeelden daarmee eilanden (Archipel). Langzaam drijven de eilanden naar elkaar, ontmoeten elkaar in zowel harmonie als tegenstelling, spreken soms een andere taal, als nieuwe culturen die elkaar ontmoeten. De gitaar is de rots in de branding, begeleidt de stemmen en is tevens solo-instrument.
David rouwt over zijn zoon Absalom: Absalon fili mi. Onvoorwaardelijke liefde, het verdriet is voelbaar in iedere noot. Dan klinkt elektrische gitaar in Lux Aeterna van Aart Strootman. Het lijkt een menselijke stem…. totdat het instrument zich ontwikkelt tot het herkenbare geluid van de elektrische gitaar. De stemmen moeten meedoen, imiteren gitaarklanken en de gitaar imiteert de stemmen, totdat ze het eind van het stuk enkel nog herkenbaar zijn als het aloude medium van de vertelling: Lux Aeterna."(Bron: Hollands Collectief)

Openingstijden

  • vrijdag 25 juni 202120.00 - 22.00 uur

Prijzen

  • € 25,00

Kenmerken

Hier vind je ons