David en Goliath nu: burgers vs. grote machten

Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Hoe kunnen we het verhaal van David en Goliath in een hedendaagse context verstaan, en welke lessen kunnen we eruit halen? Kom en laat je inspireren door theoloog Janneke Stegeman en politicoloog Gaard Kets.


Het bijbelverhaal over de herdersjongen David die de reus Goliath verslaat, doet bij iedereen wel een belletje rinkelen. Maar waar zien we het vandaag nog in terug? De protesten in Hong Kong, #blacklivesmatter of NGO’s die strijden tegen institutionele ongelijkheid; het zijn voorbeelden van mensen die in opstand komen tegen ogenschijnlijk onverslaanbare tegenstanders.

EEN SLINGER EN EEN STEEN: DE MIDDELEN
David is een herdersjongen die zijn broers, so…

Lees verder

Hoe kunnen we het verhaal van David en Goliath in een hedendaagse context verstaan, en welke lessen kunnen we eruit halen? Kom en laat je inspireren door theoloog Janneke Stegeman en politicoloog Gaard Kets.


Het bijbelverhaal over de herdersjongen David die de reus Goliath verslaat, doet bij iedereen wel een belletje rinkelen. Maar waar zien we het vandaag nog in terug? De protesten in Hong Kong, #blacklivesmatter of NGO’s die strijden tegen institutionele ongelijkheid; het zijn voorbeelden van mensen die in opstand komen tegen ogenschijnlijk onverslaanbare tegenstanders.

EEN SLINGER EN EEN STEEN: DE MIDDELEN
David is een herdersjongen die zijn broers, soldaten in het leger van koning Saul, eten komt brengen terwijl zij aan het front staan. Daar aangekomen hoort David dat er een reus is die de soldaten uitdaagt om met hen te vechten, maar niemand durft. David biedt aan om zélf de strijd met hem aan te gaan. Slechts gewapend met zijn slinger en een steen, verslaat hij Goliath. Wat was de context waarin dit verhaal eeuwen geleden geschreven is? Door wie, voor wie, en met welke boodschap? En welke mogelijkheden hebben kleine initiatieven anno nu om de strijd aan te gaan met een machtige tegenstander?

DOE HET NIET: DE MAATSCHAPPIJ
Het wordt David niet gemakkelijk gemaakt: de koning denkt dat hij het niet kan, de soldaten zijn te laf om hem te helpen en zijn broers zijn zelfs boos: “Jij bent toch alleen maar een herdersjongen? Echt iets voor jou, om met je brutale neus vooraan te staan!” Welke reactie krijgen initiatieven die tegen de stroom inzwemmen van de rest van de maatschappij? Worden ze gesteund of weggehoond? Welke strategieën kunnen ze hanteren om de reus toch te verslaan?

Theoloog Janneke Stegeman en politicoloog Gaard Kets gaan na een korte lezing met elkaar in gesprek met Programmamaker Liesbeth Jansen als gespreksleider.

OVER DE SPREKERS
Janneke Stegeman is theoloog gespecialiseerd in het Oude Testament. Ze onderzoekt de rol van conflict in de ontwikkeling van religieuze traditie. Daarnaast was ze Theoloog des Vaderlands en publiceerde ze Alles Moet Anders. Bevrijdingstheologie voor Witte Nederlanders (2017) en Heb je Hem weer. 24 Preken voor sceptici en andere gelovigen (2016).

Gaard Kets is politicoloog en historicus aan de Radboud Universiteit. Hij is gespecialiseerd in politieke theorie, en doet onderzoek naar de (gefaalde) communistische revoluties. Daarnaast onderzoekt hij de interacties tussen verschillende sociale groepen binnen revolutionaire bewegingen, en het repertoire dat wordt gebruikt om politiek te beoefenen.

DEELNAME
Deze lezing kun je online via een livestream of fysiek in de zaal bijwonen.

LIVESTREAM
Deelname aan de livestream is gratis. Schrijf je in en ontvang de reminder, het verslag en aanvullende informatie van deze livestream in je mailbox. Inschrijven voor de livestream kan binnekort.

DEELNAME IN DE ZAAL
Deelnemen in de zaal kan veilig. Wij volgen het coronaprotocol van LUX. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Deelname in de zaal kost € 7,50 | Medewerkers van de RU en het Radboudumc en Alumni Benefits Card-houders € 5,00 | Studenten en scholieren en Radboud Reflects-abonnees gratis. Inschrijven voor deelname in de zaal kan binnenkort.

Lees minder

Prijzen

  • Gratis
David en Goliath nu: burgers vs. grote machten

Hier vind je ons